Ajan patinoimat

10 vuotta sitten yksi nuori ja toinen nuorekas kaveri päättivät perustaa yhteisen yrityksen. Mukanaan heillä oli kirkas idea, taskut täynnä purukumia ja edessä avoin tie täynnä mahdollisuuksia. Kaverit lukivat parhaat kirjat yrityksen perustamisesta, menestymisestä ja itsensä kehittämisestä, ja olivat luonnollisesti täynnä voiton varmuutta. Eikä lainkaan syyttä!

Kaverit olivat kuulleet, että yrityksen perustamiseen voi saada lainaa. ”No, sehän on osa yrittäjyyttä” -kaverit tuumivat ja tekivät rahoituslaskelmat, liiketoimintasuunnitelmat ja lähtivät lainamarkkinoille. Kaverit saivat lainattua osakepääoman Finnveralta, joten osakepääomakin saatiin talletettua – ”Kyllä Suomi on hieno paikka yrittää” – kaverit funtsivat.

mt-kuva-3

Ylös uraportaita

Nyt yrittäjiksi ja johtajiksi ylenneet kaverit olivat toimitilaa vailla. ”Sopivat” tilat löytyivät hienolta paikalta Helsingin Sörnäisistä. Vuokra oli 800 €:a kuussa ja neliöitä oli 80. Vanha varastohuone oli remontoitu toimistoksi ja sieltä löytyi jopa pieni neukkari ja minikeittiö. ”Nyt ollaan hyvässä vauhdissa!” – todettiin tuolloin yhteen ääneen.

Visio ja tavoite

Kaverit olivat liiketoimintasuunnitelmaan kirjanneet visiokseen ja tavoitteekseen: ”Seurannasta tulee kiinteä osa yritysten verkkoliiketoimintaa.
Yhtiön päätavoitteena on aktiivisesti osallistua asiakkaiden markkinointivalintoihin ja ohjata päätöksentekoa pohjautuen verkkosivujen seurantaan. ”

Ja hihat heilumaan

Töiden alkaessa kaverit alkoivat miettiä: ”Tässä sitä ollaan. Ei ole vielä puhelin soinut. Mistäs löytyisi asiakas?”. Siinä kaverit tuumivat ja ajatusten hetken aikaa sinkoiltua muistivat, että posti oli kotiin kantanut hetki sitten viiden tiiliskiven kokoisen yrityshakemiston. ”Siinähän on firmoja, jotka markkinoivat. Tietävätköhän he saavatko he asiakkaita tuon hakemiston kautta? Tehdään tulosseurantapalvelu, jonka avulla he tietävät reagoivatko heidän asiakkaat mainontaan hakemistossa. ”

Kaverit laittoivat GSM:n töihin: ”Inside e:stä Ville moi. Tutustuin juuri yrityksenne markkinointiin verkossa. Meidän tehtävä on auttaa yrityksiä menestymään markkinoinnissa ja arvelin, että voisimme auttaa teitä tekemään tehokkaampaa markkinointia. Voidaanko tavata ensi viikolla?”

Muutaman tapaamisen jälkeen kaverit olivat intoa täynnä. ”Kukaan ei tiedä toimiiko heidän markkinointi vai ei.”

Vähän myöhemmin

mt-kuva-2

Kun puoli vuotta-vuosi oli kulunut, ja parisenkymmentä yritystä oli todennut, että kaverit olivat saaneet mitattavasti tuloksia, pitikin jo miettiä, kuinka voisimme auttaa näitä yrityksiä vielä enemmän ja ehkä samalla saada maksamakkaraa voikkurileivän päälle. ”Tuo tulosseurantahan näytti, että eniten kävijöitä yritysten sivuille tulee Googlesta. Sitähän voisi vielä parantaa.”

Kaverit ajattelivat, että heidän on turha lähteä kilpailemaan isojen kanssa, jotka puhelimitse myivät yrityksille klikkipaketteja. Tehdäänpä tämä toisin: ”Mennään firmoihin ja kerrotaan, että klikkauspaketissa myyntikate on jopa epäreilun suuri. Kannattaa hankkia erikseen klikkaukset ja palvelu, jolloin yritys säästää tuossa merkittävän summan. Yhdistetään mainonta seurantaan, niin voidaan jopa ottaa ylimääräiset hakusanat pois.”

Ja kas! Kavereiden myynti lähtikin uudelle laukalle.

Tähän päivään

Matkan varrella on syntynyt paljon enemmänkin tarinoita, mutta tässä Menestystarinoiden alkuvaiheet. Yrityksen nimi muuttui vuonna 2009, kun olimme saaneet palautetta vaikeasta nimestä (Inside e Oy). Halusimme nimen, jossa on lupausta ja lunastusta, niin syntyi Hakutulosyhtiö Menestystarinat – Tavallista fiksumpaa markkinointia. Tämä taas lyheni myöhemmin Menestystarinat Oy:ksi.

mt-kuva-1

Menestystarinat 10 vuotta

Matka jatkuu ja pian muutamme markkinoinnin seurannan henkilökohtaiseksi sähköiseksi myynniksi, mutta se onkin jo toinen juttu!

Terveisin,

Ville Holm
Toimitusjohtaja
Menestystarinat.Oy